استاندار مرکزی:
باید افکار عمومی را به سمت واقعیت سوق داد-روابط عمومی باید امینترین عضو دستگاه باشد
توسط کارشناس روابط عمومی
بعد از ظهر ۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی در آیین تقدیر از روابط عمومی های استان که به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، گفت: باید افکار عمومی را به سمت واقعیت سوق داد.
دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر دولت با آن مواجه است و مقداری دامان نظام را گرفته، تضعیف اعتماد عمومی و امید مردم است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت احیای امید و اعتماد مردم گفت: تاکید رئیس جمهور نیز بر ترمیم اعتماد عمومی است و شاید خط مقدم این مهم، روابط عمومی های دستگاه ها باشند. هرچند عملکرد مدیران این امید و اعتماد را ایجاد می کند اما روابط عمومی ها نقش مهمی در این عرصه دارند چون اولا باید تبیین نیمه پر لیوان عملکرد دستگاه های اجرایی را انجام دهند و دوما درخصوص نیمه خالی، هم تلاش کنند که انتقال درست اطلاعات به مدیر دستگاه صورت بگیرد و هم وظیفه پاسخگویی دستگاه در خصوص نیمه خالی را به انجام برسانند.
مخلص الائمه اظهار کرد: اساسا بی اعتمادی یا نارضایتی که در سال های اخیر متاسفانه روند افزایشی به خود گرفته و مورد توجه مسئولان عالی نظام قرار گرفت در فاصله بین توقع و تحقق شکل می گیرد و هرچه این فاصله بیشتر باشد نارضایتی بیشتر خواهد بود و روابط عمومی اگر به خوبی در نمایش این فاصله و تبیین آن حرکت کند می تواند مدیر دستگاه را در پیمودن این فاصله و پشت سر گذاشتن آن یاری کند.
وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید امین ترین عضو دستگاه و واقعا امانتدار بوده و مسئول دستگاه او را به عنوان امین قبول کند و در اوج امانتداری به او نگاه شود، گفت: ما با فریب افکار عمومی موافق نیستیم چراکه فریب افکار عمومی حرام است. بر این اساس بی توجهی نسبت به افکار عمومی و مدیریت افکار عمومی درست نیست و باید افکار عمومی را به سمت واقعیت سوق داد. باید بتوانیم مردم را نسبت به واقعیت قانع کنیم و این قدرت باید در روابط عمومی ها باشد.
وی افزود: مخاطبان ما اقشار و گروه های مختلفی هستند. در یک تقسیم بندی در حوزه حکمرانی معتقدیم که ذینفعان سه دسته هستند، اول ذیحقان هستند که نسبت به یک موضوع حق دارند و نفع هم دارند، دسته دوم ذیربطان هستند که به یک موضوع ربط دارند و به دلیل این ارتباط در این موضوع نفع دارند و دسته سوم ذی نفوذان هستند که می توانند روی موضوع تاثیر بگذارند بدون اینکه ربط یا حقی به آن داشته باشند و بدلیل نفوذی که دارند می توانند در آن موضوع تعیین کنده باشند پس در آن نفع دارند.
مخلص الائمه با بیان اینکه همه این گروه ها می توانند نقش مثبت یا منفی درخصوص یک موضوع داشته باشند، افزود: ذینفعان از یک موضوع تاثیر و تاثر دارند و در یک حکمرانی صحیح در هر سطحی، آن بخشی که اولویت دارد، ذینفعان هستند، البته دو دسته دیگر باید دیده شوند ولی اولویت با ذینفعان است.
وی افزود: در این چالش مثلثی فعل و انفعالاتی صورت می گیرد که در برخی موارد مانع از حرکت می شود، البته نباید ذیربطان و ذی نفوذان را نادیده گرفت ولی اینکه آنها نظام حکمرانی را به گونه ای تحت تاثیر خود قرار دهند که منجر به عقب افتادگی در پیشرفت یک مجموعه شود درست نیست و این مهم باید توسط روابط عمومی ها مورد توجه و تذکر باشد.
وی گفت: ذینفعان در محیط های مختلف حضور دارند و با کمک ابزارهای ارتباط جمعی همچون موبایل که در اختیار همه مردم است و با سرمایه خودشان آنرا فراهم کرده اند، این حضور بیشتر و پررنگ تر هم شده است، بر این اساس هر جا که مخاطبان یک دستگاه حضور دارند روابط عمومی دستگاه نیز باید محیط را به رسمیت بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد.
مخلص الائمه با بیان اینکه سقف سازمانی روابط عمومی ها باید ارتقا پیدا کند و امید است دولت به سمت اصلاح ساختار سازمانی موجود برود، بر لزوم پرداخت هزینه های ارتباطی مدیران روابط عمومی توسط دستگاه ها تاکید کرد و گفت: مدیران استان بیش از همیشه باید در میان مردم باشند و اطلاع رسانی درخصوص برنامه ها باید به خوبی انجام و اصول خبری و ضوابط اداری در اطلاع رسانی ها رعایت شود.
وی همچنین بر لزوم ادامه فعالیت شورای هماهنگی روابط عمومی ها با قدرت بیشتر تاکید کرد و گفت: توقعات مردم نسبت به این دولت بسیار بالا رفته است. مردم انتظاراتی دارند که در سنوات گذشته محقق نشده و در ادامه مشکلاتی ایجاد شده که باید مدیریت شود. روابط عمومی ها حتما باید این توقعات را به مدیران منعکس کرده و همچنین دانش مدیران را در عرصه اطلاعات و ارتباطات ارتقا دهند.
مخلص الائمه تاکید کرد که گروه بندی روابط عمومی ها به لحاظ ماموریت های دستگاهی حتما انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای طرح عادلانه کردن یارانه ها گفت: در روزهای اخیر دستگاه های اجرایی بسیار تلاش می کنند تا شرایط را در این ایام مدیریت کنند و این زحمات و همراهی مسئولان با مردم باید توسط روابط عمومی ها اطلاع رسانی شود.
وی با بیان اینکه هماهنگی رسانه ای در کشور در حمایت از طرح بسیار خوب است، هرچند برخی انتقادات هم هست که برخی وارد است و باید منشا نقد برطرف شود، گفت: هر دستگاهی که مسئولیت مستقیم در عادلانه سازی یارانه ها دارد باید در جهت تبیین این طرح اقدام کند و دیگر دستگاه ها نیز که مسئولیت مستقیم ندارند باید وظیفه تبیینی شان را در قبال این طرح ایفا کنند و از ابزارهای خود در این جهت حداکثر استفاده را ببرند.
بهنام نظری سرپرست معاونت سیاسی استانداری مرکزی نیز در این مراسم گفت: اگر روابط عمومی ها در مسیر اهدافی که برای آنها طراحی شده حرکت کنند سازمان ها می توانند در انجام وظایفی که بر عهده شان قرار می گیرد نقش آفرینی بهتری داشته باشند.
وی افزود: روابط عمومی ها در صیانت از ارباب رجوع و اقداماتی که در مجموعه انجام می گیرد نقش بسیار کلیدی دارند و در عصر ارتباطات پیشانی دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات روابط عمومی ها هستند که با گفتمان سازی و شناسایی دقیق و عمیق وظایف دستگاه و شناسایی دقیق و عمیق خواست هایی که مردم عادی از روابط عمومی ها دارند می توانند نقش آفرین بوده و با گفتمان سازی بسیار برجسته حلقه واسط بین مسئولین و مردم و تسهیلگر در ارائه خدمات به مردم باشند.